Besin İntoleransını Alt Edin!

Isınma hareketleri esnasında yoğun şişkinlik mi hissediyorsunuz?
Takım arkadaşlarınız soyunma odasındayken sizde bir huzursuzluk mu seziyor?

Watford’un beslenme uzmanı Sharmain Davis’in verdiği ipuçları muzdarip olduğunuz besin sıkıntısının üstesinden gelmenize yardımcı olabilir. Ama önce nedir bu intolerans oluşturucular:

LAKTOZ
Süt ürünlerinde bulunan doğal olarak ortaya çıkan bir karbonhidrattır. Her beş kişiden birinde, yani birçok futbolcuda da görülen bir intolerans kaynağıdır. Laktaz enziminin gereğinden az salgılanması veya enzimin yeterince etkili olmaması durumunda süt ürünlerinin sindiriminin zorlaşması ile hazımsızlık olarak ortaya çıkar.
Süt, sporculara özellikle antrenmandan sonra, yüksek protein ve besin değeri taşıması, sodyum içeriği ve enerji verici sebepler ile tavsiye edilmektedir. Beslenme uzmanı Davis, intolerans gösteren sporculara, laktozsuz sütü denemelerini, eğer sorun devam ederse  hayvansal kaynaklı süt alışkanlıklarını soya veya yemişlerden elde edilen süte çevirmelerini önermektedir.

FRUKTOZ
Meyve ve meyve suyunda bulunan bir basit karbonhidrattır. Fazla miktarlarda meyve ve meyve suyu tüketildiğinde ortaya çıkan karın ağrısı ve diyare fruktoz emilim bozukluğundan kaynaklanabilir. Buna yol açan meyveler; mango, armut, elma gibi fruktozun glikoza hızlı dönüştüğü meyvelerdir. Bu durumda Davis’in önerisi; başlangıç olarak fruktoz-glikoz dönüşümünün hızlı olduğu meyvelerden kaçınmak, meyve tüketimini günde 3 porsiyonla sınırlamak ve gerekli mineral, vitamin ve lifleri alabilmek için beslenme düzeninize daha fazla sebze eklemek oluyor. Ayrıca fruktoz intoleransı gösterenlerin, içine ilave fruktoz şekeri katılan sporcu içeceklerine de dikkat etmesi gerekiyor.

FRUKTANLAR
Fruktanlar buğday, soğan, sarımsak ve bazı sebzelerde yer alan fruktoz zincirleridir. Fruktan intoleransı ise, bu zincirleri parçalayan enzimin yetersiz salgılanmasında ortaya çıkar. Bu durum fazla ekmek ve pasta porsiyonlarının ardından şişkinlik, gaz ve diyareye sebep olmaktadır.
Davis tavsiyesinin başında “hemen gluteni suçlamayın” diye ekliyor. Gluten, buğdayda bulunan bir protein ve besin intoleransının da en büyük günah keçisi oluyor. Önceden gluten alerjisi teşhisi konulan kişiler dışında herkes gluten tüketimini bırakmadan önce test edilmelidir. Özellikle futbolcular bilinçsiz glüten tüketimi kesiminde çok önemli bir besin kaynağından mahrum kalıyor olabilirler.

UZMAN TAVSİYESİ
Besin alerjisi ve besin intoleransı birbirinden farklı şeylerdir. İntolerans bağışıklık sistemi ile ilgili değildir ve teşhisi oldukça zordur. Alerji ise bağışıklık sisteminin besin maddesine – özellikle içindeki belli bir proteine- reaksiyon göstermesidir.
Eğer intoleranstan şüpheleniyorsanız, kendinize bir besin ve semptom günlüğü tutarak gastro-diyetisyene başvurmalısınız. Beslenme alışkanlığınızı kendi yöntemlerinizle değiştirmeniz, intoleransın kendisinden daha fazla performans kaybına yol açabilir. Gelenekselin dışında, kanıtlanmamış metodlarda genel alerji ve intolerans testlerinden kaçınmalısınız.


Kaynak: Fourfourtwo


GableMonroeClift
X

X